Write!

Iqab Buat Diri

Dah lama tak i’qab diri.  

Kali ni salah besar aku dah buat.  Dan memang kena iqab.  Moga Allah pandang sebagai satu usaha aku untuk berubah. 

Buat yang tak tahu iqab tu apa.. Iqab adalah denda. Denda pada diri kita atas sebab sesuatu yang kita dah langgar.  Terpulang korang dah setkan langgar apa.  Suruhan Allah?  Arahan suami?  Mak ayah?  Buat jahat kat manusia?  Apa-apa sahaja. 

Apa tujuan iqab?  Nak mendidik diri supaya rasa bersalah setiap kali buat salah dan dosa. Dan untuk konteks diri aku, aku iqab diri aku if aku ada commit sin. 

Dan today..  Hari iqab aku dah mula. 

Bismillah.  Moga Allah redha. 

🌷 Solat awal waktu

🌷Selawat 100 kali and above

🌷Istighfar 100 kali and above

🌷Puasa Isnin Khamis.  Wajib.  Until 30hb 11. At least. 

🌷 Yasin,  Al-Kahfi 1-10, Al-Mulk,  Al-Mathurat wajib setiap hari

🌷 Sedekah Subuh setiap hari.  If terlupa,  double.  Minimum RM1.

🌷 Murajaah Al-Baqarah Maqra’ 1-5

🌷 Qiam minimum 3 kali seminggu

🌷 Taubat. Hajat.  Istikharah.  Lazimi.  Kalau boleh.. Setiap minggu. Minimum 3 kali solat2 ni.  Hari2 lagi cemerlang. 

.

.

Banyak ke? 

Padan muka. 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s