Curhat · MyKakak · Write!

Zaman gelap dulu, ialah SEKARANG

Ya, zaman gelap. Zaman jatuh dulu. 

Tempoh antara bekerja di Bagus,  kemudian masuk Al-Hidayah. Boleh kata 3 bulan pertama di Al-Hidayah sampai Allah datangkan kakak dalam lifetime hidup aku. 

Tempoh tu,  Allah.  Sakit.  Boleh kata aku berjuang besar-besaran dengan satu pasukan batalion tentera yang ramai giler dan diketuai oleh satu leader yang sangat power.  Sakit tak tahu nak cakap. 

Berlawan yang memang sangat berlawan.  Berrmujahadah tahap maksimum.  Masa tu baru tahu peritnya nak lawan diri sendiri yang selalu kita sayang dan belai. Nak melawan arus kesukaan dan kegemaran diri kita yang selama ni kita hanya turutkan dan tak pernah sekat.

Hari-hari nangis sebab rasa tak kuat. Hari-hari tulis doa dan kata-kata semangat dalam diari kecik tu.  Hari-hari.  Monolog dengan Dia.  Mengadu pada Dia,  cakap x kuat.  Cakap x mampu.  Cakap tak ada daya.  

Hanya untuk memelihara sesuatu yang nilainya boleh bawa aku ke syurga!  Ye. Memang sangat besar nilainya. Kerana itu untuk menjaganya menuntut sesuatu yang sangat besar untuk dikorbankan.IMAN. 

Tapi Allah sangat baik.  Allah datangkan seorang kakak sebagai wasilah untuk bantu aku. Kakak ni masuk Al-Hidayah pada masa aku betul-betul tengah jatuh.  Dan nak cakapnya,  aku dan dia sama-sama selesa masing-masing.  Dan cepat giler rasa sayang pada kakak tu datang. 

Macam mana aku mula kuat? 

Sebab Allah alihkan perhatian aku dengan akhlak superb kakak.  Buat rasa terinspirasi nak jadi baik juga.  Kan orang kata if kawan dengan penjual minyak wangi, mesti akan tercalit wangi pada kita.  So same goes with me. 😊

Baikkan Allah?  Lepas berbillion billion dosa aku submit kat Dia. Dia tak pernah lagi stopkan mafas aku barang sekejap.  Aku masih boleh kelip-kelip mata aku ni ha.  Alhamdulillah.  Dan paling bahagia,  sikit demi sikit aku mula jadi baik sejak kawan dengan kakak. 

Solat makin terjaga.  Awal waktu. 

Dah mula lazimi qiyam. 

Hafazan aku dah mulakan balik. 

Perhatian lebih pada nak jadi baik di sisi Allah. 
Wallahi.  Kehadiran kakak dalam hidup memang buat aku kuat untuk jadi lebih baik. 
Terima kasih ya Allah. 

Terima kasih akak asham. 

Leave a Reply

